Bilreparationer i F1

Kostnaden för bilreparationer kan variera och idag ska vi prata om F1 och deras kostnader för en skadad bil. Vi vet att bilarna i F1 är något utöver det vanliga och att dem är ömtåliga är ingen nytt. Deras bilar är gjorda i kolfiber, ett material som har hög styvhet, styrka och låg vikt. Den höga styvheten som kolfiber är i samma nivå med stål men är 5 gånger så lättare.

Kostnaden för en krasch i F1 kan variera men ungefär allt mellan 970 000kr till flera miljoner om det är en stor krasch. Saker som framvingen och suspensionen är på den låga konstadssidan medans om motorn skulle gå sönder kan den kosta uppemot 175 miljoner kr.

Frågan är hur kommer det att F1 bilarna är så otroligt dyra? F1 bilarna är nästan handgjorda med väldigt känslig och tekniska material såsom kolfiber genom en process som tar tusentalstimmar. Varje bil är unik prototyp som skiljer sig från resten av F1 bilarna och även en gnutta skillnad från samma bil i laget.

Med så mycket känsligt och precision, så blir varje del extremt dyr. Priset att utveckla en bil kan variera, dem lagen som har mer pengar såsom Mercedes, Ferrari och Red Bull kan utvecklingen kosta uppemot 3.9 miljarder kr. Sedan har vi dom lagen som ligger lite längre ner i fältet och deras bilar kan kosta 1,4 miljarder kr. skillnaden är relativt stor men då måste man även tänka på att lagen drar in olika mycket i sponsoravtal mm…

F1 mest dyrbara krasch är den Belgiska GP 1998. Starten på racet var en mycket olycklig händelse i F1. Racet skulle starta på extremt blöta väderförhållanden, efter ett beslut vart tagen så skulle racet starta på utsatt tid utan säkerhetsbil. Ett minsann dåligt beslut. Inte ens 15 sekunder hade passerat så skede tragedin. Vid första kurvan hade en bil tappat greppet och 13 av 22 bilar var inblandade och priset för kraschen var omkring 126 miljoner. Om man trodde bilreparationer var dyra så är F1 reparationer något utöver det extra.